Kandidatura za Varuha za človekove pravice
Načelo dobre uprave zahteva dejanja, ne izgovorov
Obveščam vas, da sem, mag. Franc Derganc, dne 7. 11. 2025 sprejel kandidaturo Zbornice davčnih svetovalcev Slovenije za funkcijo Varuha človekovih pravic, skladno z objavo v Uradnem listu RS z dne 25. 4. 2025.
A.
1. Program kandidata za varuha Derganc Franc V 4.0 z dne 2.12.2025 (dopolnjeni KPI za javno-dajatvene postopke, priloga 6.1) in osnutek knjige v nastajanju - "Ko država gre predaleč - V3" in primer odgovora kandidata na vprašanje:
- Zakon o dobri upravi s pojasnili - ideja novega predpisa, ki spremeni fokus delovanja vseh oseb z javnimi pooblastili (16.12.2025)
- "Kako bi bilo smiselno zavarovati pravice do oskrbe starejših v pogojih, ko in če država ne zagotovi pravic zaradi organizacijskih težav".
- Ali država izpolnjuje svojo pozitivno obveznost varstva doma in lastnine, če dopušča, da posameznik v primeru naravnih nesreč ostane brez univerzalnega zavarovalnega kritja, ter hkrati omogoča izterjavo brez dokazljivega predhodnega obvestila?
- Kakšen je vaš osebni pogled na varovanje človekovih pravic v mednarodnem okolju, še posebej v luči t.i. multipolarnosti?
- DOSTOJANSTVO DRUŽINE KOT OBVEZNOST DRŽAVE- IMETI OTROKE MORA BITI LEPO - Spremembe pri ravnanjih CSD in drugih oseb s ciljem zavarovati dostojanstvo družin v socialni stiski
- Ko fiskalna učinkovitost ni dovolj - kritika dokumenta "MIND THE GAP", Komisije EU
- ideja ZAKONA O SVETU ZA GOSPODARSKI RAZVOJ IN BLAGOSTANJE PREBIVALSTVA (ZSGRP. Zakaj? Ta organ je potreben, ker Slovenija danes nima neodvisnega mehanizma, ki bi sistematično presojal, ali gospodarski razvoj dejansko izboljšuje življenje ljudi. Omogoča zgodnje zaznavanje strukturnih tveganj, ki se v agregatnih kazalnikih rasti pogosto ne pokažejo pravočasno. Svet vzpostavlja strokovni most med ekonomijo in človekovimi pravicami ter državi omogoča, da ukrepa preventivno, ne šele ob socialnih in gospodarskih krizah.
- Ideja Nadkonvencije ZN o minimalnem jedru človekovih pravic in njen vpliv na varstvo posebej ranljivih skupin - tudi v Sloveniji (V4.0 z dne 13.12.2025) + verzija HTML + kratek povzetek - kako bi se spremenile politike v Sloveniji, če bi se Nadkonvencija dejansko udejanjila
- Ko varovanje pravic ne varuje več človeka.
- V multipolarnem svetu ne potrebujemo novih pravic, temveč skupni okvir, ki varuje pogoje in otroke kot prihodnost vseh pravic.
- Morda težava ni v tem, da svet ne posluša Zahoda, temveč v tem, da Zahod ukinja pogoje, da bi sploh še imel prihodnost.

- Minimalna plača med pravom, politiko in človekovimi pravicami - članek z dne 17.12.2025. Dokler bodo minimalna plača, davčne olajšave in družinski prejemki delovali kot neusklajena in delno "polomljena orodja", bo tudi rezultat neizogibno slab. S polomljenimi orodji ni mogoče zgraditi stabilne hiše. Pravna in socialna država pa ni skupek posamičnih ukrepov, temveč celovit sistem, katerega uspešnost se na koncu meri tam, kjer je najpomembnejše – v življenju otrok, družin in ljudi, ki od svojega dela živijo.
- Vpliv ugotovitev Evropske varuhinje za človekove pravice z dne 18.12.2025 na delo slovenskega Državnega zbora (primer Zakon o minimalni plači) - 19.12.2025; Sklepno je mogoče ugotoviti, da mehko pravo v EU ni šibko pravo. Je most med abstraktnimi ustavnimi načeli in konkretnim varstvom človeka. Kadar je ta most porušen, se odpre prostor za sodno intervencijo – tako na ravni Sodišča EU kot pred domačimi sodišči – ker je v jedru vedno isto vprašanje: ali je oblast ravnala do človeka pošteno, predvidljivo in nearbitrarno.
- Božično voščilo kandidata: Tuje geopoliticne razmere močno posegajo v človekove pravice - tudi pri nas. Kakšen nagovor ob letošnjem božiču bi si želel vsak državljan Slovenije ?

Starejše verzije programa:
2. Vprašalnik o programu - namen izboljšava programa z vidika dejanskega udejanjanja človekovih pravic v praksi (vprašalnik lahko izpolnijo tudi drugi deležniki - izpolnjen vprašalnik pošljite na info@taxin.si)
3. Povzetek programa - za Poslance Državnega zbora
4. Članki v nastajanju:
1. Primer ravnanj, ko in če varovanje človekovih pravic ni ustretno presojano (če bi že imeli Zakon odobri upravi....) in lahko nastopijo ravnanja, ki niso skladna, po razumevanju avtorja, z našo ustavo. Primer izredne odpovedi G.K., dr. med., odpira dve medsebojno povezani vprašanji, ki presegata individualni spor in segata v samo jedro razumevanja pravne in socialne države.
Prvič, gre za vprašanje, ali je dopustno, da postopek izredne odpovedi zasebnega delodajalca povzroči takojšnjo izgubo ključnih socialnih pravic brez kakršnekoli odločbe državnega organa in s tem ustvari socialni vakuum še preden je preverjeno, ali so očitki sploh utemeljeni. Takšna ureditev sproža resne dvome z vidika človekovih pravic zaposlenih v zdravstvu in v delovnih razmerjih nasploh. Članek v pripravi:
1. Naslov: IZREDNA ODPOVED KOT SPROŽILEC “VAKUUMA SOCIALNIH PRAVIC”: PRAVNA NARAVA OBRAZCA M-2 IN USTAVNI TEST SORAZMERNOSTI - Povezava do članka: kliknite tukaj. Podnaslov: KO DRŽAVA GRE PREDALEČ – KO ZARADI UVELJAVLJANJA PRAVIC DELODAJALCA ALI DELAVCA PRIDE DO NESELEKTIVNEGA POSEGA V Z USTAVO ZAGOTOVLJENE SOCIALNE PRAVICE DELAVCA
2. .Ko sistem sankcionira človeka (pravna analiza za potrebe zgornjega članka).
Drugič, v konkretnem primeru gre – po splošno dostopnih informacijah – za zdravnika in inovatorja, katerega operativne tehnike naj bi dokazano skrajšale okrevalne dobe pacientov. Začasna prekinitev njegovega dela je povzročila dodatne čakalne vrste in prestavljanje obravnav, kar pomeni neposreden poseg v pravico pacientov do dostopnega in pravočasnega zdravstvenega varstva ter odpira vprašanje sistemske odgovornosti institucij, ki upravljajo z javnim zdravstvom.
Dodatno pa primer odpira tudi vprašanje razmerja med pravico posameznika do zasebnosti in dostojanstva ter pravico javnosti do informiranosti, zlasti kadar gre za postopke, ki imajo pomembne posledice za širši krog pacientov in delovanje javnega zdravstvenega sistema. Pri tem je nujno zagotoviti, da javna komunikacija ne prehaja meje v osebno diskreditacijo ali prejudiciranje, temveč ostane osredotočena na sistemska vprašanja in varstvo pravic vseh vpletenih.
Ob tem izrecno poudarjam, da navedeno v ničemer ne posega v pravico delodajalca, da ob spoštovanju zakona, pisnih pravil in ustavnopravnih načel ugotavlja morebitne kršitve ter uvede ustrezne postopke. Vendar pa odločanje o prenehanju socialnih pravic ne more biti prepuščeno zasebnemu subjektu (delodajalcu) brez predhodne odločbe države - seveda napisano predstavlja zgolj mnenje avtorja tega sestavka.
Zato sledita dva strokovna članka, ki problem obravnavata vsak z lastnega vidika: prvi s perspektive človekovih pravic zaposlenih in pravne države, drugi pa z vidika pacientov in sistemske odgovornosti zdravstvenih institucij. Oba prispevka predlagata tudi nujne ukrepe ZZZS, zdravstvenih zavodov in nadzornih organov.
2. Notranja hipokrizija protikorupcijske ureditve Evropske unije - Preventiva brez instrumentov in neenako varstvo javnih sredstev
EU poudarja preventivo in integriteto, vendar pri varstvu domačih javnih sredstev ne zagotavlja primerljivih instrumentov nadzora in sankcioniranja kot pri zaščiti sredstev EU. Nastaja sistemska asimetrija, kjer so manjše zlorabe EU sredstev strožje obravnavane kot večje zlorabe nacionalnih proračunov. To spodkopava zaupanje davkoplačevalcev in načelo enakega varstva javnega interesa.
3. Ko titula »družini prijazno podjetje« spremeni obraz – in izvaja nehumane postopke (odpusti delavca s pomočjo "sporazumne prekinitve delovnega razmerja" s prevaro) - Kako bi se izid v konkretnem primeru spremenil, če bi uvedli standard družbeno odgovornega podjetja z vidika človekovih pravic
Primer razkriva razkorak med formalnimi certifikati in dejanskimi praksami, kjer se zlorablja institut sporazumne prekinitve delovnega razmerja. Uvedba standarda družbeno odgovornega podjetja, utemeljenega na človekovih pravicah, bi zagotovila merljive obveznosti, nadzor in odgovornost vodstva. Izid bi se spremenil z močnejšo procesno zaščito delavca in jasnimi sankcijami za nehumane prakse.
4. "Ko država gre predaleč" - modu knjige, narejene za EU27 (testno za sosednje države) in Pravilnik o ditribucije knjige "Ko država gre predaleč" s ciljem, da knjigo (priročnik kako do pravic) dobijo vse ranljive skupine brezplačno.
Knjiga je zasnovana kot praktičen priročnik za uveljavljanje pravic v razmerju do države ter kot prenosljiv referenčni vsebinski model za države EU27 in sosednje države. Poseben pravilnik o distribuciji zagotavlja, da publikacija brezplačno in sistematično doseže ranljive skupine, ki imajo v praksi omejen dostop do pravne pomoči. Namen celote – skupaj s prilogo Vprašalnik »Kdaj vem, da lahko koristim storitve države« – je zmanjšati asimetrijo moči med posameznikom in državo z razumljivim in pravočasnim dostopom do znanja o pravicah.
5. Pobude za minimalno jedro človekovih pravic”, ki temelji na treh pravicah: življenje, dostojanstvo, minimalna socialna varnost, z avtomatskim varstvom v izrednih razmerah. - kliknite tukaj (delovni osnutek). Gre za pobudo ki bi predstavljala UNIVERZALNE ČLOVEKOVE PRAVICE tudi v t.i. multikulturnem svetu in ki bi zagotovile avtomatične mehanizme za udejanjanje UČP tudi v vojnih razmerah, kar preprečuje kršitve, migracije itd.
B.
Dodatne povezave do pobud-idej za sprejem dveh zakonov, ki sta že vgrajena (vizija) v program VARUHA in predlog zakona, ki celovito naslovi storitve države z vidika zavarovanja ranljivih skupin (posebne potrebe). Navedeni zakon združuje vse storitve države in v ospredje postavlja človeka, ki prejema storitev (trenutno mora oseba iskati storitve pri več inštitucij, ki niso povezane).
C.
D. NAGOVOR
Moje kandidaturo sem začel tam, kjer bi moral začeti vsak Varuh — z analizo prava, tveganj in realnih težav ljudi.
Pregledal sem sodno prakso ESČP, Listino EU o temeljnih pravicah, našo Ustavo in tveganja, o katerih že leta poroča četrta veja oblasti.
Na tej podlagi sem oblikoval program, ki naslavlja tri področja, kjer Slovenija najbolj zaostaja:
- prvo, udejanjanje človekovih pravic v večetničnih skupnostih;
- drugo, zaščito mikro, malih in srednjih podjetnikov (glej spodaj pobuda za uvedbo modela "poštenega partnerstva") in zaposlenih, ki še danes ob izgubi dela ne dobijo ustreznih sklepov ZPIZ, da so "izgubili in kdaj so izgubili" vse pravice socialne države (npr. ob t.i. "sporazumnih prekinitvah delovnega razmerja"), saj odjavni obrazec M2" sploh ne vročamo zaposlenim osebam (glej spodaj tudi pobuda za reševanje socialnih težav mikro podjentikov in vseh zaposlenih v Sloveniji).
- tretje, varstvo najranljivejših — mladih, otrok s posebnimi potrebami in družin v stiski.
To niso številke. To je ogledalo naše družbe.
Iz tega sem pripravil dva zakona — Zakon o dobri upravi ter Zakon o sobivanju večetničnih skupnosti — in objavil dnevnik kandidata, da je proces popolnoma transparenten. Predlagal bom tudi uvedbo novega poglacja v Zakonu o varuhu, kjer bo opredeljena obvezna uvedba ISO3100 za okoli 25 oseb z javnimi pooblastili ter tudi določilo, ki bo zavezovalo osebe z javnimi osebami upopštevati priporočila v primeru, ko bo sistem tveganj pozkazal, da organ ne deluje zadovljivo (z vidika zavarovanja človekovih pravic iz pristojnosti navedenen osebe oz. organa).
Slovenija lahko postane med najboljšimi pri varovanju človekovih pravic — če bomo uresničili bistvo naše Ustave: da morajo osebe z javnimi pooblastili delovati za človeka, ne proti njemu.
Ali bom priložnost dobil, je odločitev politike.
Moja odločitev pa je jasna: delal bom za ljudi. Presojal bom ustreznost ravnanja vseh oseb z javnimi pooblastili (vse tri veje oblasti in tudi lokalna samouprava) z vidika dejanjskega udejanjanja človekovih pravic, kot jih primarno določa naša sodobna Ustava Republike Slovenije. Trenutno osebe z javnimi pooblastili udejanjijo zgolj 30% priporočil varuha, kar nas uvršča med 4 najslabše države v okviru EU27.

Kandidatura ZA VARUHA ZA ČLOVEKOVE PRAVICE - ključno iz programa:
»Pravice niso besede. So odgovornost.«
»Pravice vseh so pogoj za varnost vsakega.«
»Brez uspešnega delovanja oseb z javnimi pooblastili, pravic ni.«
»Načelo dobre uprave zahteva dejanja, ne izgovorov.«
Z dejanskim udejanjanjem pravne države se vrneta zaupanje in optimizem, ljudje začnejo načrtovati prihodnost, razvijati svoje potenciale in se znova odločati tudi za družino in otroke. Brez pravne varnosti podjetnost postane tveganje, družinsko življenje vir strahu, svoboda pa ostane le zapisana na papirju, saj so ob tem prizadete temeljne človekove pravice – od enakosti pred zakonom in osebnega dostojanstva do učinkovitega pravnega sredstva in varstva zasebnega ter družinskega življenja.
Več informacij:
Skeniraj QR kodo ali obišči www.modro-poslovanje.si

Povezave:
Predloga zakonov in 2 pobudi, ki so posledica potreb ljudi.....
-
Povezava do programa z dne 10.11.2025 (V32) in povezava do verzije 2.0 predloga Zakona o dobri upravi (glede na pobude). Ideja o predlogu zakona je nastala na podlagi večletnega preučevanja vzrokov, zakaj pri nas "skoraj nič ne štima" v korelaciji s prakso v demokracijah z daljšo tradicijo. Seveda je AI pomagala opraviti tudi analizo dobre prakse, ki sem jo vgradil v besedilo predpisa.
-
Članek, ki poskuša prikazati spremembe pri delu FURS ko in če bi uvedli Zakon o dobri upravi: "Vloga uvedenega standarda ISO31000, registra tveganj in in kazalnikov uspešnosti (KPI) pri aktivnostih davčne administracije v povezavi z dejanskem zavarovanju ekonomskih človekovih pravic pri nas" - in ...... kratka verzija
-
Pobuda, ki pokaže možne poti za to, "fiktivnim podjetnikom" zagotovimo vse pravice, kot so to izvedli v Nemčiji, Portugalskem itd.. Povezava na pobudo udejanjanje pravic zaposenih in "prekarnih podjentikov"
-
Pobuda, ki pokaže možne poti, da da bodo MIKRO in MALI podjetniki "dobili svoj glas Povezava na pobudo organizacijam, ki zastopajo podjetja, da se sprejmejo ukrepi v smeri "poštenega partnerstva", kar bi bistveno izboljšalo pravno varnost slovenskih podjentikov.
-
Strokovni članek, ki ugotovi 22 ekonomskih proavic vseh oseb, ki so zaposlene ali imajo podjetja in ki v SLovveniji niso ustrezno zavarpovane. Povezava do članka, ki ugotavlja vzroke vrzeli pri udejanjanju "ekonomskih človekovih pravic" in html verzija (kliknite tukaj). Povezava do kratkega članka "Ekonomske človekove pravice - normativno in v praksi"-kliknite tukaj.
-
Povezava do predloga Zakona o sobivanju večetičnih in socialno različnih skupnosti - ZSVS 11.1. Pri pripravi rešitev se opiram na pogovore in ankete z župani ter drugimi deležniki na terenu (združenja in posamezniki, ki ocenjujejo, da načelo dobre uprave ni udejanjeno), z namenom oblikovati rešitve, ki so izvedljive in učinkovite v praksi ter so skladni z najnovejšo sodno prakso ESČP.
-
Predlog zakona je nastal na podlagi izvedene ankete med župani Dolenjske, Bele Krajine in Posavja ter na podlagi poročil medijev v vzezi z t.i. "Romsko problematiko". Predlog ni usmerjen zgolj v reševanje "Romske problematike"
-
Predlog zakona se dopolnjuje na podlagi "novih dejstev", predvsem pa na podlagi preučevanja sodne prakse ESČP in Sodišča EU.
- V pripravi: Predlog ZAKON O PODPORI IN STORITVAH ZA OSEBE S POSEBNIMI POTREBAMI (ZPSPP) - predpis, ki bi celovito naslovil pravice otrok s posebnimi potrebami in tudi pravice odraslih oseb s posebnimi potrebami - verzija 2.0-kliknite tukaj
- V pripravi: Predlog zakona, ki bi "preko ene točke" zagotovil reševanje vseh socialnih težav družin, ki se znajdejo v socialnih stiskah.
- VIDEO PREDSTAVITEV za deležnike pri postopku imenovanja VARUHA (2.12.2025)- kliknite tukaj.
208