Išči

BAZA ZNANJA

Ko politika postane »delati tisto kar je prav« (po »trumpovsko »revolucija zdravega razuma«)

Ko politika postane »delati tisto kar je prav« (po »trumpovsko »revolucija zdravega razuma«)

ali zakaj, četudi se »politik« odloči delati »tisto kar je prav«, še vedno lahko potujemo (državljani) v pekel?

Author: Franc/Friday, January 31, 2025/Categories: TAXIN - Davčno in poslovno svetovanje (Derganc Franc), Taxin (mag. Franc Derganc) - Komentarji o davkih

 

  • 1.. Uvod

Razmišljanje je delo. Ki lahko povzroči bolečino v trebuhu (ministru Hanu in »običajnim državljanom«). Nevihta možganov (preizpraševanje) je utrujajoča in je hkrati edina pot (za raziskovalca po »duši«), "do notranjega miru". Za tiste, ki imajo »gensko napako« logičnega razmišljanja in iskanja odgovorov. In gledanja izven škatle. Deduktivno in induktivno. Z vidika filozofije in psihoanalize oz. antropologije. Iz perspektive ptiča in žabe.

Vsak družbeni problem lahko ocenjujemo po različnih metodah raziskovanja. Lahko začnemo z dognanji znanosti (na določenem področju) ali poiščemo hitre rešitve preko umetne inteligence (ChatGPT ali DeeSeek) ali pa našo raziskovalno žilico poteši družbeno oz. socialno omrežje. Pristopi so različni.

V vseh primerih, ko se čudimo določenim, za nas deviantnim pojavom, pa velja, da raziskovalec najde izhod iz zagate, v določenih sklepih oz. stališčih oz. lastnih mnenjih. Ki pa se težko spreminjajo. Razen v kriznih situacijah, kot so vojne ali težke bolezni. Običajno. Človek hrepeni po, svojemu razumu dosegljivi, razlagi.

  • 2.. Dobri nameni in pot v pekel

Poklic politika je poklic, kar pomeni, da osebo, ki »vstopi v politiko«, nekdo pokliče in mu reče: »dragi moj kolega (kolegica), od danes naprej postani nekaj, kar se imenuje POLITIK in delaj dobro za vse državljane v tvoji državi.« Klic, ki sem ga navedel, običajno pride »s strani« prijateljev, znancev in drugih oseb, ki mu kandidat za politika, seveda zaupa. Ko se »božji klic« udejanji, pridobi Politik tudi moč odločanja o usodah svojih »sledilcev« oz., kot to predvideva naša USTAVA, vseh državljanov v Republiki Sloveniji.

Kaj predvideva naša ustava, v povezavi s poklicem Politik?

V izogib naštevanju določil USTAVE, lahko na kratko zapišem, da mora politik (tudi poslanec Tine Novak) delovati v duhu ustave, kar pomeni, da mora delovati integritetno s ciljem udejanjanja vseh pravic, kot jih določa USTAVA. Poleg tega mora politik svoje zaupanje, ki ga je izgradil z volilci, tudi »povrniti«, s svojim kakovostnim delom.

Politik mora narediti vse, da varuje javni interes (predvsem preko udejanjanja »ničelne tolerance do korupcije«) in da nobeni osebi niso kršene pravice.

Politik je poslan v eter zato, da, na kratko, varuje tiste, ki so ga poslali na »prestol« (po »karantansko«).

Varovati mora:

  • tudi pravic invalidov (CSS d.o.o.),
  • tudi varovanje pravice do doma (78.čln USTAVE in glej uzurpacije sile s strani gradbenega inšpektorčka, ki meni, da je tudi on poklican »od Boga«),
  • tudi varovanje pravice do dela (ponovno CSS d.o.o.),
  • tudi pravice do gospodarske pobude (glej SPIRIT in neustavnost subvencij saj lahko dobijo pogačo zgolj osebe iz malega števila občin),
  • tudi pravice do enakosti pred zakonom (glej neustavne KOVID spodbude podjetnikom, ki morajo »prejeto odškodnino«, vračati),
  • tudi pravico do gospodarske pobude izbrisanih podjetij,
  • tudi pravice do premoženja (preko 100 mio EUR je FURS pobran neustavno dajatve – pa odškodnine ne bomo povrnili),
  • tudi pravice do zasebnosti (FURS po zakonu zbira vse naše izdatke preko kreditnih kartic…),
  • tudi ……..naštevamo lahko za več deset A4 strani (glej članek od 13.-do19. strani), če bi naštevali t.i. neintegritetno ravnanje vseh oseb z javnimi pooblastili pri nas.

Ministri pa so tisti, ki so objektivno odgovorni za vsa neintegritetna ravnanja - tudi t.i. neodvisnih organov, ko in če svojo neodvisnot razlagajo v smeri neuspešnega dela oz. poslanstva. Da, minister mora zagotoviti tudi delujoče mehanizme nadzora nad neodvisnimi inštitucijami (izvršilna veja oblasti pomeni, da se ustava udejanja....). Tudi pravosodja! Kako? Z aktivnimimi analizami dejanskega stanja na vsem področju javnega, s predlogi sprememb zakondaje in sopremljanjem mehanizmov, ki zagotavljajo "demokratilni nadzor", tudi nad uspešnostjo dela sodišč, FURS, Policije (obvezne usmeritve morajo zagotoviti udejanjanje USTAVE RS) itd.

Seveda moramo omeniti vlogo neodvisnih inštitucij, ki svojega poslanstva, nedoumno ne izvajajo ustavno-pravno skladno (KPK, SDH, Agencija »za omrežnine« …). Ozko razmišljanje, nikoli ne privede do najboljših rešitev! Brez delujočih sistemov nadzora, pa se »sfiži«, še tako dober namen.

Če se ustavimo pri Politiku iz tega članka, potem lahko ugotovimo, da je predpogoj za izvajanje obrti politike, integriteta. Toda navedeno ni dovolj. Ni dovolj namreč, da delamo »tisto, kar je prav«, če predhodno tudi ne ugotovimo, »kaj pa je prav«?

Kaj je torej »delati prav«, kot to določa USTAVA?

Gre za resno vprašanje. Zato sem povprašal tudi umetno inteligenco, da mi svetuje, kako se lotiti tega izredno zahtevnega vprašanja.

Če sem POLITIK v Republiki Sloveniji, mi prosim povej, kaj je "delati prav" v smislu mojega poslanstva.

ChatGPT je povedala (31.1.2025):

Če si politik v Republiki Sloveniji, je "delati prav" v tvojem poslanstvu predvsem osredotočeno na odgovorno in etično delovanje v korist vseh državljanov. To vključuje več ključnih principov:

  1. Iskrenost in transparentnost: Tvoje odločitve morajo biti jasne, upravičene in dostopne javnosti. Tvoja komunikacija mora biti poštena, brez skrivanja informacij in manipulacij. Pomembno je, da se ljudem jasno pove, zakaj in kako se sprejemajo določene politične odločitve.
  2. Delovanje v javnem interesu: Tvoje ravnanje mora biti usmerjeno v dobrobit vseh državljanov, ne le določenih interesnih skupin ali posameznikov. To vključuje skrb za pravičnost, enakopravnost, ter zagotovitev socialnih in gospodarskih pravic za vse.
  3. Zakonitost in spoštovanje ustave: Vsako tvoje dejanje mora biti v skladu z zakonodajo in ustavnimi načeli. Spoštovanje zakona je temelj vladavine prava.
  4. Odgovornost in zanesljivost: Kot politik moraš prevzeti odgovornost za svoja dejanja, odločitve in tudi morebitne napake. Pomembno je, da si pripravljen prevzeti odgovornost za dosego rezultatov ter za posledice svojih odločitev.
  5. Pravičnost in enakost: Zakonodaja in politika naj zagotavljata enake možnosti za vse državljane, ne glede na njihove razlike. Pomembno je, da ne dopuščaš diskriminacije ali neenakosti v svojih odločitvah.
  6. Etika in integriteta: Da bi deloval v dobro ljudi, moraš imeti osebno integriteto in visoke etične standarde. To pomeni, da moraš biti zgled v svojem ravnanju, da zagotoviš spoštovanje vrednot, kot so poštenost, odgovornost in spoštovanje človekovih pravic.
  7. Dialog in sodelovanje: Delovati prav pomeni tudi poslušati ljudi in njihove potrebe, sodelovati z različnimi akterji v politiki ter sprejemati odločitve, ki so rezultat konstruktivnega dialoga in širokega konsenza.
  8. Trajnostni razvoj: Zavedati se moraš tudi dolgoročnih posledic svojih odločitev na okolje, gospodarstvo in družbo, ter skrbeti, da so tvoje politike trajnostne in koristne tudi za prihodnje generacije.

Konkretno "delati prav" pomeni vedno stremeti k tem, da so tvoje odločitve najboljše za širšo skupnost, ob tem pa skrbeti za ohranjanje etičnih standardov in zakonitosti.

Umetna inteligenca je podala izredno dober odgovor, zato sem raziskavo še poglobil. Vprašal sem jo: »Kaj pa mi svetuješ, če "delati prav" ni mogoče zato, ker imamo razdeljena področja ministerstev na način, ki ne omogoča multidisciplinarnega dela?«

ChatGPT odgovorila:

To je zelo zanimivo vprašanje in precej velik izziv, s katerim se lahko soočiš kot politik, še posebej v kompleksnem sistemu, kot je slovenska vlada, kjer so področja ministerstev pogosto razdeljena in včasih delujejo nekoliko ločeno. V primeru, da razdeljena področja ministerstev onemogočajo enostavno multidisciplinarno sodelovanje, je nekaj stvari, ki jih lahko poskusiš narediti:

  1. Spodbujanje bolj tesnega sodelovanja med ministrstvi: Ključnega pomena je, da si prizadevaš za večjo koordinacijo med različnimi ministrstvi, tudi če so uradno razdeljena na različna področja. To lahko vključuje vzpostavitev posebnih delovnih skupin ali projektnih timov, kjer sodelujejo predstavniki različnih ministrstev in strokovnjakov z različnih področij. S tem se ustvarja prostor za multidisciplinarno obravnavo problemov.
  2. Inovativne oblike vladanja: Morda bi bilo smiselno razmisliti o uvajanju novih oblik upravljanja, ki omogočajo bolj fleksibilno in dinamično sodelovanje. To bi lahko vključevalo bolj prožna delovna okolja, kjer se cilji in naloge oblikujejo glede na specifične potrebe, ne nujno pa strogo v okviru enega ministrstva.
  3. Povezovanje z zunanjimi strokovnjaki in svetovalci: Če ministrstva niso sposobna zagotoviti celostnega pristopa znotraj svojih meja, lahko sodelovanje iščeš tudi zunaj ministrstev. Povezovanje z raziskovalnimi ustanovami, nevladnimi organizacijami, strokovnjaki iz različnih področij ali celo z drugimi državami lahko pripomore k iskanju celovitih rešitev za kompleksne izzive.
  4. Uvedba strateških svetovalnih teles: Lahko vzpostaviš strateške komisije ali svetovalna telesa, ki so interdisciplinarna in vključujejo strokovnjake z različnih področij. Ta telesa lahko svetujejo vladi in ministrstvom pri oblikovanju politik, ki presegajo posamezna področja, ter pomagajo razviti sinergije med različnimi sektorskimi pristopi.
  5. Zakonodajne spremembe: Če so te razdelitve ministerstev preveč omejujoče za multidisciplinarno delo, bi bilo morda smiselno razmisliti o spremembah zakonodaje ali celo reorganizaciji ministrstev, da bi omogočili bolj učinkovito in integrirano obvladovanje ključnih vprašanj. Če se pojavi potreba po večji fleksibilnosti v delovanju, je to lahko tudi priložnost za reformo.
  6. Dolgoročno usmerjanje na sistemske spremembe: Kadar se zdi, da je sodelovanje med različnimi področji in ministerstvi oteženo, je vredno razmisliti tudi o dolgoročni strategiji, ki bo omogočila bolj integrirano delovanje. To vključuje tudi izobraževanje kadrov, krepitev kulture sodelovanja znotraj državne administracije in spodbujanje večje prožnosti v načinu dela.

Zavedati se moraš, da so te pregrade, tudi če se zdi, da ovirajo "delati prav", običajno začasne in da je mogoče poiskati načine za premagovanje teh izzivov, bodisi s prilagoditvijo notranjih struktur bodisi z bolj proaktivnim pristopom k sodelovanju in iskanju rešitev. Tvoj cilj bi moral biti, da kljub obstoječim oviram poiščeš načine, kako zagotoviti, da so odločitve v korist ljudi in da omogočajo celovit pristop k reševanju družbenih problemov.

 

  • 3.. Zaključek in odgovor na  vprašanje zakaj pot v pekel (običajno) tlakovana z »dobrimi nameni«?

 

Spoštovani člani slovenske vlade,

ko ste postali, praviloma z imenovanjem oz. na podlagi volitev, Politiki v Republiki Sloveniji, izvajajte "vaše delo", integritetno. Prosim.  Upoštevajte tudi»omejitve« (ki vas ovirajo), ki so povezane s časom in prostorom. Seveda.

Toda prva naloga vsakega politika, ki se je odločil iskreno »delati tisto kar je prav«, je tudi, da si za področje, za katero »je pristojen«, najprej nalije »čistega vina«. Da naredi inventuro vseh preteklih procesov, ki so lahko celo "koruptivni" (sistemska korupcija) . Da poišče najboljše rešitve. Da pogleda izven škatle ustaljenih birokratskih pogledov….

In da s tem, ko naredi analizo ter predlaga rešitve, ne zavaja tistih, ki so ga poslali v poslanstvo.

Druga naloga vsakega politika, kot to določa USTAVA RS, pa je, da poišče najboljše rešitve s ciljem, da USTAVA lahko obrodi svoje sadove.

Če delamo nekaj, kar je v nasprotju u ustavo, četudi to delamo »z dobrimi nameni«, dobrih rešitev ne zagotavlja. Ali drugače, tudi če nekaj delamo prav, je lahko pot v pekel, zagotovljena.

Politik, ki dela tisto, kar on meni »da je prav«, še ne pomeni, da je njegovo delo skladno z duhom ustave.

Ustavo dejansko udejanjajo Državniki, torej Politiki, ki v celoti (za)varujejo javni in zasebni interes. Ali drugače, ko izvajajo javni interes na način, da ne krši človekove pravice in na način,  da preuči tudi rešitve iz tujine, ki so se na določenih področjih izkazale za najustreznejše.

Minister Han (to velja za vse ministre vseh vlad pri nas - do sedaj), verjamem, da ste živeli v prepričanju, da delate "vse prav". Verjamem tudi, da vas iskreno boli želodec, ko »se morate zagovarjati« pred javnostjo, na temo »SPIRIT«.

Ne pozabite pa, da niste opravili vsega, kar od vas naša ustava, tudi pričakuje. Niste preučili (niste izvedli inventure) vseh procesov razdeljevanja denarja (v preteklosti) in niste raziskali tudi ustreznost metod »spodbujanja novih zaposlitev« (Kitajska-celoviti pristop preko lokalne samouprave, ZDA-vlaganja preko t.i. join venture vložkov).

Če bomo nadaljevali razdeljevanje denarja »po metodi SPIRIT«, potem je jasno, da denar mečemo v brezno. Jasno je, da tovrstno ravnanje, ne bo zagotovilo »nebes«.

Ali drugače. Slovenski politik mora izvesti revolucijo zdravega razuma (nekaj ima Trump, zagotovo tudi prav). Mora opraviti samorefleksijo (tudi ali predvsem v okviru koalicijskega iskanja rešitev) in mora izvajati svoje poslanstvo – uspešno (ne zgolj učinkovito)! Da. Potrebujemo korenite spremembe, začnimo s samorefleksijo.

 

P.s. In če sledimo umetni inteligenci in če analiziramo pretekle izkušnje, tudi g. Logar, nas ne bo pripeljal »v nebesa«. Ker dvoličnost (v prejšnji Vladi smo bili deležni največjih kršitev človekovih pravic v zgodovini Slovenije, tudi z vidika podjetništva), ni del integritete.

p.s.2: Če bi izvedli "revolucijo zdravega razuma", po metodi "srbske mladine", ki nam je vsem skupaj (ne samo t.i. tranzicijskim državam) pokazala pot "v prihodnost" (demokracija, ustava, ničelna toleranca do korupcije), bi verjetno ugotovili, da smo izvajali državne proračune, od leta 1991 dalje (brez izjeme) - "neustavno".
Zakaj? V nobenem primeru ni mogoče zagotoviti gospodarnosti (temeljno načelo pri iizvajanju Zakona o javnih financah), če in ko ne zagotovimo t.i. PROJEKTNIH PRORAČUNOV, ki bi v celoti onemogočili "razpolaganje z javnim denarjem", s strani "umetno ustvarjenih ministrstev" (nobeno področje javnega ni mogoče uokviriti zgolj v eno ministrstvo). Prof. Etelka Korpič je to (načelo gospodarnosti) znala lepo tudi razložiti (prva predsednica Računskega sodišča). Kdaj bomo deležni REVIZIJE USPEŠNOSTI, UČINKOVITOSTI in USPEŠNOSTI državnega in lokalnih proračunov, pokojninske in zdravstvene blagajne, "pobiralcev" javnih dajatev na področju javnih gospodarnih služb in tudi RTV-prispevkov? Slovenski plačnik davkov, prostovoljno nameni cca. 25 mrd EUR v vse "javne blagajne" (4 sklopi dajatev, kot jih določa ustava)......imamo 5,5 nepobranih dajatev letno zaradi sive ekonomije in "pridelamo" tudi 3,5 mrd EUR netransparentno potrošenega javnega denarja, zaradi korupcije......

 

[1] Razpis SPIRIT (nekaj več kot 80 EUR razdeljuje samo podjetjem iz zelo malo občin v R Sloveniji) krši načelo enakosti pred zakonom s tem, ko ne omogoča podjetju iz Novega mesta (primeroma) zaposliti osebe, ki bodo izgubile dela zaradi zapiranja premogovnika. Ali ste navedeno spregledali?

 

Print

Number of views (70)/Comments (0)

More links

Comments are only visible to subscribers.
Za funkcionalnost strani
uporabljamo piškotke,
ki ne hranijo osebnih podatkov.

Nekateri piškotki so bili
morda že servirani
v skladu z zakonodajo.

Z nadaljevanjem obiska strani soglašaš z njihovo uporabo.
Želim več informacij